Home

Culturele activiteiten

Huidige expositie

Komende exposities

Vorige exposities

Kunstenaars

Organisatie

Hoe vindt u ons

Info voor nieuwe leden

Exposeren in het Kruithuis
Educatie in het Kruithuis

Atelierroute
Henri Titselaar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Huidige expositie



Tactiel
30 september t/m 28 oktober 2018
 


 


Bomzaal - Relithkwie -
Jolande van Lith
 

Granaatzaal / Lontzaal / Kanonzaal  - Tactiel
Ad Arma, Nellie de Mulder, Lieke Smits, Mus Atelier, Anneke Hermkens
(een diversiteit aan disciplines en technieken)

Kogelzaal - Vision6
fotografie: Patrick Dreuning, Cindy Langenhuijsen, Hanneke Lathouwers, René Post, Chessarina Spaninks, Marijn Westhuis

Mijnzaal - 3 fotografen
Sanne Verhoeven, Charissa den Bakker, Erica van der Leest, 
docent Marjolein van Hout

 
Stokkamer - Kom 3.0 - sieraad en grafiek van Henny Schakenraad 
 
Kruitkamer - ensom
werken van Albert Vissers en Karin de Rooy over eenzaamheid

 

Opening30 september, 15.00 uur

openingwoord Jolande van Lith, Albert Vissers

Muzikale act DJ Santito, DJ José


toelichting Tactiel
Tactiel heeft met de tast-zintuigen te maken maar ook met het lezen via braille-schrift.


toelichting
Vision6
Zes fotografen met zes verschillende visies op ons dagelijks leven en onze omgeving.
Ook maatschappelijke onderwerpen worden op een prachtige manier in beeld gebracht.

 

toelichting Kom 3.0
In het werk van Henny Schakenraad is de kom een vorm die steeds terugkeert. De kom als 'teken' voor eeuwen van overlevering en als symbool voor een van de eerste levensbehoeften van de mens.
De eenvoud van de vorm van de kom zie je duidelijk terug in haar werk waarbij ze o.a. gebruik maakt van verschillende grafische technieken zoals kartondruk, zeefdruk, monotype en lasertechniek.
Het werk bezit een krachtige beeldtaal en met kleine onvolkomenheden maakt Schakenraad eveneens de kwetsbaarheid op een fraaie manier zichtbaar.
In haar werk focust ze op speelsheid en fragiliteit en geeft ze de kom een bijna iconische ereplaats.
 

toelichting Ensom
Albert Vissers (1946) Elk mens heeft al van voor de geboorte een eigen innerlijk leven, eigen
ervaringen en gevoeligheden opgebouwd van waaruit hij de andere bekijkt, ervaart en
benadert. Hoe dicht we ook bij elkaar horen, echt aanvoelen of ervaren wat de andere drijft
en beleeft lukt ons niet. Woorden, intiem lichamelijk contact zetten ons een eind op weg,
maar laten ons verdwalen in de onvermijdelijke mist en duisternis.
Karin de Rooy (1966) Volgens een Oudgriekse mythe was onze allereerste
verschijningsvorm als mens een wezen met twee gezichten, vier armen en vier benen. Zeus
bedacht een plan waarbij de kracht van de mens zou halveren. Met zijn bliksemschichten
spleet hij de mens in tweeën. Vanaf dat moment begon de zoektocht naar de ontbrekende
ander. We hebben een immens verlangen om onze wederhelft terug te vinden, en weer
compleet te worden.


toelichting Relithkwie
My art is about the dialogue and inner struggle
of the human mind. About those who are on the sidelines of society

In #Relithkwie gaat kunstenaar en schrijver Jolande van Lith opnieuw een stap verder in
de ‘’rauwe’’ presentatie van haar werk. Eenvoud en een eigenzinnige bewerking geven
haar materialen een verweerde en gehavende indruk. Een proces waarin ze jaren aan
voorbereiding heeft verricht om de materialen oud genoeg te krijgen. Alhoewel elk
werk op zich zelf staat presenteert van Lith haar werk ook als installatie. Daarnaast
beschrijft Van Lith in haar tweede bundel ‘’Twee blikken gele verf & eigen zinnen’’
een literaire poëtische kijk op het leven. De poëzie maakt integraal deel uit van het
kunstproject. Internationaal succes maakte Van Lith tot een TV persoonlijkheid en zij is
een graag geziene gast op poëzie podia. Haar werk verscheen in diverse bloemlezingen.
Als vooronderzoek voor dit project werkte Van Lith, samen met het van GoghHuis *, aan
een onderzoek over de liefhebbers van Van Gogh: ‘’Het publiek van Vincent’’. Zij
publiceerde naar aanleiding van dit project in 2016 met succes haar gedichtenbundel
’’Wat woorden voor Vincent van Gogh’’. Daarna heeft zij een andere invalshoek
gekozen en is zij zich gaan verdiepen in het werk van ‘’die andere’’ Brabantse
kunstenaar Leon Adriaans. (1944-2004) Net als van Gogh hield Adriaans van het
boerenleven en werkte hij als basis vaak met de kleur geel. Voor van Lith was het juist
een uitdaging om met deze kleur aan het werk te gaan. Als ‘’3 e generatie kunstenaar’’
wilde zij zich verdiepen in het kleurgebruik en de verbinding tussen tekst en
beeldmateriaal. Voor dit project was van Lith te gast als Artist in Residence bij het Van
GoghHuis in Zundert en Het Sterrenbos, de woon en werkplek van Adriaans.
In #Relithkwie toont ze in een hedendaagse tentoonstelling haar eigen individualiteit.
*1 jaar lang heeft kunstenaar Jolande van Lith, in samenwerking met het Van GoghHuis,
onderzoek verricht naar de liefhebbers van Van Gogh. Gerenommeerde musea als
Bommel van Dam, Noordbrabants museum, Vincentre en Van Gogh Amsterdam hebben
meegewerkt aan dit project. ( Het project maakte deel uit van het programma Van Gogh
Europe & van Gogh Brabant ) Van Lith won diverse internationale awards en is
genomineerd voor ‘’Kunstenaar van het Jaar’’ door de Stichting Kunstweek. In 2015
stond ze hiermee al in de Top 100 van de meest gewaardeerde hedendaagse
kunstenaars. In 2018 is ze genomineerd voor de Zachte G taal prijs van Brabants
Erfgoed.
Titel expositie # Relithkwie
(Contemporary art project about Vincent van Gogh & Leon Adriaans)